Az Európai Unió 2025. októberétől szigorúan korlátozza, sőt bizonyos esetekben be is tiltja a társadalmi célú reklámokat a közösségi médiában. Ez azt jelenti, hogy sem a politikai szereplők, sem a demokráciával, társadalommal foglalkozó civil szervezetek, sem a sajtó nem tudnak majd online hirdetéseket feladni és közvetlenül eljutni az emberekhez. A Google és a TikTok már korábban meglépte ezt, Facebook és az Instagram pedig októbertől áll be a sorba.
A döntés hátterében az áll, hogy az orosz dezinformációs kampányok az elmúlt években jelentős befolyást gyakoroltak a közvéleményre, és komoly biztonsági kockázatot jelentenek. Emellett az EU egyenlőbb feltételeket szeretne biztosítani a politikai versenyben, mivel jelenleg a pártok pénzügyi erőforrásai jelentős eltéréseket mutatnak, ami torzítja a választókhoz való eljutás lehetőségeit. Az intézkedéssel az unió célja, hogy megelőzze a külföldi beavatkozást, csökkentse az online manipulációt, és elősegítse a demokrácia védelmét a digitális térben. Azonban a tilalom hatalmas kihívást jelent a demokráciára nézve. Az emberek túlnyomó többsége a közösségi média felületekről tájékozódik, ahol az algoritmusok személyre szabják a tartalmakat, így mindenki egy szűrt, a saját ízlésének megfelelő hírfolyamot kap.
A választópolgárok a személyes hírfolyamába eddig rengeteg munkával organikus módszerrel, egyesével (kommentekkel, csoportokkal, közvetlen üzenetekkel), vagy a még mindig olcsóbb fizetett hirdetésekkel lehetett betörni. Társadalmi szervezetek, közéleti, politikai szereplők, médiatermékek eddig a hirdetések segítségével tudtak bejutni az algoritmus által kialakított személyes buborékokba, de ennek most vége szakad.
Ugyan a társadalmi célú és politikai tartalmak megjelenhetnek a platformokon, de ezeknél az elérés jóval alacsonyabb (természetüknél és az algoritmus beállításainál fogva), mint például kereskedelmi, vagy bulvár tartalmak esetén. Az EU-s korlátozás tehát oda vezet, hogy az erősen digitalizált, egyre inkább az online térben jelenlévő társadalomhoz, egyre kevesebb valódi társadalmi célú és közéleti tartalom jut el.
Egyetértesz?
Csatlakozz közösségünkhöz!
FELIRATKOZOK A HÍRLEVÉLRE! / CSATLAKOZOK A KÖZÖSSÉGHEZ!
Mi lesz ennek a következménye?
A társadalmi és közéleti témák vissza fognak térni az offline térbe. Abba a térbe, ahol Magyarországon egy-egy szervezetnek, vagy kisebb politikai közösségnek semmi esélye sincs arra, hogy plakáthelyekhez juthasson, nyomtatott újságot terjesszen, vagy nagyobb rendezvényeket hirdessen. Erre azoknak lesz lehetősége, akik uralják a média- és a reklámpiacot, illetve azoknak, akiknek ezeket ki tudják fizetni. Az online tér pont azoknak volt jó, akik sokkal kevesebb erőforrásból akartak elérni változást. Az EU és a Meta (Facebbok és Instagram tulajdonosa) nevű óriáscég most pont ezeket a közösségeket helyezi hátrányba a nagy, sok pénzzel rendelkező cégek és politikai szervezetekkel szemben.
Mit tehet egy szervezet?
Egy társadalmi kérdésekkel foglalkozó szervezet azt teheti, hogy közvetlen kapcsolatba kerül a saját közösségével. Ennek módja az, hogy újra az offline közösségekre helyezik a fő hangsúlyt, rendszeres találkozók, események formájában. Ehhez viszont szükség van a közvetlen kapcsolattartásra telefonon, és emailben, hogy eljussanak a hírek és információk a közösség minden tagjához.
Mit tehetsz te?
Mindenkinek lehetősége van arra, hogy szerveződjön. Ennek az első szintje az, hogy kapcsolatot keres egy közösséggel, tájékozódik a tevékenységükről. A második szint az, hogy támogat egy közösséget, például a munkájával, figyelmévell, adományával. A harmadik szint az, hogy ő maga is szervezi a közösséget és segít másoknak integrálódni benne.
Mit teszünk mi?
A Polémia Intézet több éve foglalkozik közösségépítéssel. Van saját szabadegyetemünk, rendszeres tudománynépszerűsítő eseményeink, beszélgetéseink. De ennél több kell. Szeretnénk egy nagyobb és erősebb, összetartó közösséget építeni olyan emberekből:
- akiket érdekel a magyar demokrácia és társadalom sorsa,
- akik szeretnek vitatkozni, vagy szívesen hallgatnak tartalmas, tiszteletteljes eszmecseréket,
- akik nyitottak az új ismeretekre, tudnak kritikusan gondolkodni, és készek újragondolni a korábbi meggyőződéseiket is,
- akik szeretnének fejlődni és másokat fejleszteni képzések, viták, közös gondolkodás útján,
- akik nem egyszerű, botcsinálta megoldásokban hisznek, hanem tudják, hogy a társadalom egy rendkívül összetett és bonyolult rendszer, amelyben változást csak kitartással és kemény munkával lehet elérni,
- akik nem csak a magánéletben, de társadalmi szinten is tudatosan szeretnének élni.
Egyetértesz?
Csatlakozz közösségünkhöz!
FELIRATKOZOK A HÍRLEVÉLRE! / CSATLAKOZOK A KÖZÖSSÉGHEZ!
Az első ügy
Az első ügy kézenfekvő: a demokráciára nagy veszélyt jelent az, ha az emberek elszigetelődnek a saját digitális buboréjukban és nem foglalkoznak azzal a világgal, amely körülveszi őket. Ennek a digitális elszigetelődésnek a fő felelősei a közösségi média platformok algoritmusai, amelyek működéséről szinte semmit sem tudunk, miközben erőteljesen befolyásolják az emberek gondolkodását és, így a demokráciát is.
Az elmúlt 15 évben a közösségi média digitális agórává vált – egy olyan térré, ahol közös ügyeinkről vitázunk, és érvek csapnak össze. Ezek a nyilvános terek lettek a politizálás és a társadalmi kérdések megvitatásának fő terepei. Mostanra viszont ezt is elkezdték leszűkíteni az algoritmusok: a digitális magányba már nem szűrődnek be a közéleti kérdések, miközben a valóságunkat ezek határozzák meg igazán. A platformok így nagy befolyással vannak a tájékozódásra és a demokráciában való részvételi hajlandóságra is.
Persze a közösségi médiában zajló közéleti diskurzusnak vannak árnyoldalai is: az arctalanság elvezetett a szélsőségek erősödéséhez, a gyűlölködés hétköznapivá válásához, illetve a hangos kisebbségek kommentterrorjához. Nem is beszélve az AI generált tartalmakról, álhírekről és az összeesküvés elméletek terjedéséről. Ugyanakkor ezeket legalább AI szűréssel, tényellenőrzéssel és az emberek oktatással lehet javítani, a platformok felett viszont semmilyen ellenőrzési, kontrollálási képességünk nincsen.
Hogyan lehet ezt elérni?
Milyen lépések szükségesek ahhoz, hogy ne csak sodródjunk, hanem aktívan tegyünk is azért, hogy ne a techcégek befolyásolják a társadalmunkat és a demokráciát?
A hosszútávú - enyhén ambiciózus - célja a Polémiának, hogy létrehozzunk egy új Agórát. Bár a közösségi médiát a már eddig is illették ezzel a névvel, úgy gondoljuk, hogy elkerülhetetlen reformok szükségesek ahhoz, hogy valóban korunk közös tere legyen, ahol mindenki megoszthatja véleményét és vitára bocsáthatja. A reformok terén a Polémia Intézet kidolgozott javaslatokkal rendelkezik, azonban alapvető célunk a közösségi döntéshozatal megerősítése a magyar politikai kultúrában, igy minden fontos kérdés köré társadalmi párbeszédet tervezünk. A célunk, hogy közösségünkkel együtt dolgozzuk ki, hogy milyen digitális közösségi térre van szükségünk a XXI. században.
- Ki az új Agóra tulajdonosa? Privát vagy állami vagy európai kézben kell lennie?
- Milyen adatokhoz férhet hozzá a közösségi média?
- Hogyan lehet részt venni a közösségi médiában? Alapjognak kell lennie?
- Érvényesüljön az egy ember egy profil elve? Miként?
- Milyen hirdetések lehetnek?
- Hogyan lehetnek benne jelen politikai, média és lobbi szervezetek?
Legyen közkontroll a közösségi média platformok felett!
Az állam képviselői és a civilek kontrolálhassák a közösségi média felületeket.
Legyen nyilvános az algoritmusok működése!
Értsük meg, tanulmányozzuk és tanítsuk az iskolákban, hogy hogyan zárnak be minket a saját véleménybuborékjainkba ezek a platformok.
Legyen tér arra, hogy beszélhessünk a közös ügyeinkről!
A közösségi média felületeken belül maradjanak fenn olyan digitális közterek (Agórák), amelyeken mindenki számára adottak ugyanazok a lehetőségek és a tartalmak elérését nem befolyásolják az algoritmusok. Az Agórák használatának egységes szabályai legyenek, amelyek átláthatóak és biztosítják a demokratikus vitákban való részvétel különböző módjait.
Legyen köztulajdon az, amit a köz tart fenn és a köz használ!
Az közösségi média platformokat az emberek használják és ezzel a használattal tartják fenn. Ez egy olyan stratégiai ágazat, amelyre az államnak gyakorlatilag semmi befolyása nincsen, miközben bármelyik pillanatban befolyásolhatják a demokratikus működést. Az emberek és a társadalom nélkül viszont, ezek a felületek egyszerűen nem léteznének, ennek ellenére mégsem adnak vissza semmit a közösbe. Szerezzen tulajdont az állam ezekben a platformokban és az ebből származó bevételek használja fel a társadalom javára.
Egyetértesz?
Csatlakozz közösségünkhöz!
FELIRATKOZOK A HÍRLEVÉLRE! / CSATLAKOZOK A KÖZÖSSÉGHEZ!